Za začetnika zaupnega telefona v stiski velja anglikanski duhovnik Chad Warach, ki je leta 1953 v Angliji organiziral prvi telefon za pomoč v stiski »The Samaritans«. Sledilo je ustanavljanje še sedmih podobnih telefonov v več evropskih mestih. Pojavila se je potreba po koordinaciji in združenju, zato je bilo leta 1967 ustanovljeno Mednarodno združenje kriznih telefonov (IFOTES – International Organisation of Telephone Emergency Services). Danes organizacija s sedežem v Ženevi združuje že več kot 30 telefonov za pomoč v stiski v 20 državah Evrope in izven nje.
Društvo Zaupni telefon Samarijan se je mednarodni družini pridružilo 19. septembra 1996 prek vključitve v Slovensko zvezo društev svetovalcev za telefonsko pomoč – STS. Etične norme IFOTES-a predstavljajo osnovna načela za izvajanje programa na društvu.
Članice in pridružene članice Mednarodnega združenja kriznih telefonov (IFOTES – International Organisation of Telephone Emergency Services).
Ustanovitev društva
Priprave na ustanovitev društva segajo v leto 1995. Tedaj je v Sloveniji že delovalo nekaj telefonov, namenjenih pomoči v stiski, vendar so vsi delovali le nekaj ur dnevno. Potrebo v slovenskem prostoru po izvajanju programa, ki bo posamezniku v stiski na voljo 24 ur na dan in vse dni v letu, sta prepoznala zakonca Marjan in Pavla Žveglič. Zbrala sta somišljenike in na ustavnem občnem zboru društva 11. septembra 1995 so sprejeli naslednja izhodišča:
- telefon, namenjen posameznikom v stiski, bo deloval 24 ur dnevno;
- sodelujejo izključno prostovoljci – laiki;
- predpogoj za sodelovanje je strokovno usposabljanje;
- organizacijski okvir izvajanja programa je samostojno društvo.
V obdobju od 11. septembra 1995 do 24. decembra 1996 so potekale intenzivne priprave za začetek izvajanja programa 24-urne telefonske pomoči posamezniku v stiski: pridobivanje in uvodno šolanje prostovoljcev, iskanje ustreznih prostorov in dogovori s Telekomom Slovenije za ureditev brezplačne telefonske številke. Za zagotovitev 24-urnega delovanja telefona je bilo treba pridobiti in usposobiti 93 prostovoljcev.
Zgodovinski mejniki
1995
- 11. september 1995: ustanovni občni zbor Društva svetovalcev zaupni telefon Samarijan.
1996
- 10. julij 1996: registracija društva.
- 19. september 1996: vključitev društva v Slovensko zvezo društev svetovalcev za telefonsko pomoč v duševni stiski – STS in Mednarodno združenje kriznih telefonov – IFOTES (International Federation Of Telephone Emergency Services).
- 25. december 1996: opravljen prvi pogovor s posameznikom v stiski na telefonski številki 080 11 13.
1997
- 14. julij 1997: priznanje društvu za izredne dosežke kot prvemu in edinemu kriznemu telefonu v Sloveniji, ki deluje 24 ur na dan, vse dni v letu. Društvu ga podeli Mednarodno združenje kriznih telefonov IFOTES.
- 9. september 1997: društvo pridobi šifro 85.323 – dejavnost dobrodelnih organizacij v šifrantu Statističnega urada Republike Slovenije.
1999
- 2. februar 1999: opravljen prvi pogovor v novoustanovljeni podružnici društva v Mariboru.
- 9. marec 1999: pridobljen status delovanja v javnem interesu na področju socialnega varstva, ki ga podeljuje Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.
- 1999: pridobitev enoletnega sofinanciranja socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.
2000
- Pridobitev petletnega sofinanciranja socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.
- 1. maj 2000: prostovoljci, ki delujejo v podružnici Maribor, so posamezniku v stiski na voljo že 16 ur dnevno.
2001
- 1. marec 2001: posameznikom v stiski sta 24 ur na dan, vse dni v letu, na voljo dva prostovoljca hkrati (po eden v Ljubljani in Mariboru).
- 11. september 2001: med 16. in 20. uro, ko je klicev največ, je posameznikom v stiski na voljo za pogovor dodaten, tretji prostovoljec, ki svoje delo opravlja v Ljubljani.
2003
- 2003: izide prva številka internega glasila Samarijan.
- 10.–14. julij 2003: v Ljubljani se v sodelovanju z društvom odvije kongres Mednarodnega združenja kriznih telefonov – IFOTES.
2004
- Pridobitev sofinanciranja Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v RS, ki odslej vsako leto sofinancira program društva.
- Odprtje prve izpostave društva – v Trbovljah.
2005
- Pridobitev petletnega sofinanciranja socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.
- Odprtje izpostav v Kranju, Novem mestu, Kopru in na Ptuju.
- 5. maj 2005: društvo pridobi status humanitarne organizacije, ki mu ga podeli Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.
2007
- 30. januar 2007: deseta obletnica neprekinjenega 24-urnega delovanja Zaupnega telefona Samarijan. V Slovenski filharmoniji poteka slavnostna prireditev z naslovom Poslušam te.
2008
- 22. maj 2008: društvo pridobi šifro 88. 991 – dejavnost dobrodelnih organizacij v šifrantu Statističnega urada Republike Slovenije.
2009
- 11. april 2009: društvo pod okriljem Zveze STS prevzame novo telefonsko številko 116 123, ki je evropska številka za klic v stiski za odrasle. Številko si delita s telefonom Sopotnik.
- 3. september 2009: zahvala društvu za dolgoletno pomoč ljudem v stiski. Podeli jo Slovenska zveza društev svetovalcev za telefonsko pomoč v stiski.
2010
- Petletno sofinanciranje socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.
2012
- 9. maj 2012: plaketa glavnega mesta Ljubljane – priznanje za zaslužno delo.
2013
- 26. junij 2013: priznanje v natečaju projekta Prostovoljec leta 2012.
2014
- 9. april 2014: društvo pridobi status prostovoljske organizacije.
- 31. oktober 2014: strokovna verifikacija javnega socialnovarstvenega programa s strani Socialne zbornice Slovenije.
- 10. december 2014: prostovoljci društva prejmejo priznanje za dosežke na posameznih področjih dela v zadnjih dveh letih, ki ga je podelilo Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.
2015
- Oktober 2015: nadgradnja telefonske številke 116 123 z možnostjo izbirne tipke za klicalca, in sicer: prostovoljec Zaupnega telefona Samarijan (izbirna tipka 1) in prostovoljec telefona Sopotnik (izbirna tipka 2).
- Petletno sofinanciranje socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.
2016
- 20. obletnica neprekinjenega 24-urnega delovanja Zaupnega telefona Samarijan. Prireditve ob 20. obletnici z naslovom “Slišim tvojo stisko”:
- Okrogla miza na vrhu Nebotičnika v Ljubljani (ob svetovnem dnevu preprečevanja samomora).
- Prostorska inštalacija (70 metrov dolga miza, s posebnim prtom in nameščenimi 220-imi telefonskimi aparati pod Nebotičnikom ob Slovenski cesti v Ljubljani.
- 70 metrska zastava po fasadi Nebotičnika v Ljubljani.
- Slavnostna prireditev v Festivalni dvorani v Ljubljani.
2017
- Selitev izpostave Kranj.
- Nagrada Republike Slovenije – najvišje državno priznanje za izjemne dosežke na področju prostovoljstva, njegove promocije in razvoja.
2018
- Selitev sedeža društva v Ljubljani.
2019
- Organizacija srečanja Slovenske zveze za telefonsko pomoč (STS) z naslovom »Dotik bližine«.
2020
- Pridobitev sedemletnega sofinanciranja javnega socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.
- Pričetek virusa Covid-19 in delovanje v izrednih razmerah, vključitev v delovanje Telefona za psihološko pomoč v času Covid-19.
- Zaprtje izpostave Koper.
- Odprtje nove izpostave v Murski Soboti.
2021
- Nemoteno delovanje v času izrednih razmer zaradi virusa Covid-19. Obnovitev strokovne verifikacije javnega socialnovarstvenega programa s strani Socialne zbornice Slovenije (do 2028).